Cakap Harian Orang Tranung..

Posted in Pelbagai on 2 Oktober 2010 by hidayat

Saya bagi contoh di sini cakap seharian orang Terengganu..agak2 anda faham tak?

Mamat : ‘ Eh Li..mun dok kelaut ke ari ning‘?

Ali : ‘ Dok..malah ar aku.. Pok Ngoh jeragang etek mu’sang angat..Aku nok pinjang pitih sikit dok wei..brayok ungguh!!

Mamat : ‘ Doh mun tak boh keje doh ar ngang dia’? Payoh ba’sa jugok mun ni ah..eee dok reti nok mikir ar kalu gini..baik2 keje bereti!!

Ali : ‘ Doh Pok Ngoh oarh k’ira angat..nok pinjang 50 rial je..base taik idung masin’!!

Mamat : ‘ Oorr..sedap angat mun kata ke orang orrkk!!

makna ayat : mun = mu (kau)

dok = tak

kelaut = tangkap ikan (nelayan)

ari = hari

ning = ini

malah = malas

ar = lah

jeragang = juragan

etek = lah (itulah)

mu’sang = bengis,bengkeng

angat = sangat

pinjang = pinjam

pitih = duit

wei = beri

brayok ungguh = kata2 makian

tak boh = tak nak

keje = kerja

ngang = dengan

payoh ba’sa = cerewet

reti = faham

mikir = fikir

bereti = berhenti

ki’ra = berkira/berhalus sangat..biasanya dengan duit

base = dasar

idung = hidung

oorr = penguat cakap

orrkk = penguat cakap

OK..semoga kita bertemu lagi..bye

Ladang Titian..Adakah Kerajaan Akan Ambek Gok?

Posted in Pelbagai on 2 Oktober 2010 by hidayat

Ambe rusing lening…duk mikir ape nasib kalu kerajaan tranung ambik tanah Ladang Tian..kalu mike jadi ambek gok nyaknye arr ambe dan orang-orang kapong..mana pulok nok cari tepak duduk.Senasiblah ngan penduduk kapong Ladang Tok Pelam…aii sakit pala mikir..

Sek-sek Tok Pelam lening rama doh duk atah flat..arr bukangnye korr sedap..sepit gliok macam rumoh sarang pa’ti..sewa rm300 sebulan kalu rumoh hok kecik..rm850 sebulan kalu rumoh kos sederhana…larat ke nok bayor??..betol2 kerajaan nok niaga ngan rakyat..bukang nok tolong untok kebajikang…kalu gining ar perangai pemimpin dan rakyat yang kena atah pala sediri dok sedor lagi ambe dok tau nok kata apa lagii…mari arr kita orang melayu same2 ajor cukup2 umno tranung dan seangkatan dengan dia dalam pilihanraya tahung depan..betol2 nok ala orang melayu dari Ladang…doh kekgi cina arr yang utung…tanoh milik melayu makin hilang makin mapuh…aduhai zolim..zolim..

Betol ar kerajaan ambek tu dia bayor pampasang..tapi dok setimpal dengan harga ilangnya tanoh2 milik orang melayu..dari ada tanoh lening tak dok tanoh…dengor rintihan Puan Wook Awang,65..

“Saya duduk di Kampung Ladang (Tok Pelam) ini selama lebih 42 tahun tetapi pengambilan balik tanah oleh kerajaan saya hanya dibayar RM6,000 sahaja atas sebuah rumah.

“Saya sedih dengan apa yang berlaku ini meski pun keluasan rumah hanya 20×40 kaki persegi dan tidak setimpal dengan keadaan semasa hari ini,” ujarnya dengan nada sedih.

Beliau kini tinggal bersama suaminya yang berusia lebih dari 70, keuzuran serta tidak lagi bekerja sejak 12 tahun lalu.

Puan Wook Awang,65 dari Kampung Ladang Tok Pelam.

Lening Tok Pelam kekgi Ladang Tian pulok!!!……

Malaysia Aman Ke Kalu Gini??

Posted in Pelbagai on 1 Oktober 2010 by hidayat

Doh kalu kuci pagor sapa gitu seme aman napenya Malaysia ning? Acu kabo kut mane yang pemimpin-pemimpin duk kata m’sia ni aman,makmur…pala hotok dia aman…..

Ini petunjuk bahawa kerajaan m’sia wajib laksana hukuman potong tangan pada pencuri….x dok pilihan!

Netbak – Kuih Tradisional Terengganu

Posted in Pelbagai on 1 Oktober 2010 by hidayat

Kalau tiba bulan puasa barulah kuih netbak ini akan dijual sebab pada hari-hari biasa sukar nak cari kuih ni.Netbak rasanya manis dan lembek,elok disimpan dulu dalam peti sejuk..dimakan waktu permulaan berbuka puasa selepas kurma.

Bahan-bahan :

1 bungkus tepung beras

12 biji telur ayam

500 gm gula

5 helai daun pandan

CARA MENYEDIAKAN:

1. Tepung beras disangai dengan api sederhana hingga kering. Biarkan ia sejuk.

2. Telur dipukul hingga kembang dan berbuih.

3. Panaskan acuan dan sapukan acuan dengan minyak kemudian taburkan tepung ke dalam adunan telur sedikit demi sedikit.

4.Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar hingga kuning.

5. Untuk siranya, masukkan dua gelas air dan sepuluh sudu besar gula ke dalam periuk. Bila air gula sudah mendidih masukkan daun pandan kemudian masukkan 10 biji nekbat.

* 10 sudu gula untuk 10 biji nekbat.

Selamat Mencuba.

Habih Ranap Kampung Orang Melayu..

Posted in Pelbagai on 1 Oktober 2010 by hidayat

Kerajaan umno thogut tranung mula ambik tanoh orang melayu ladang sikit2..tapi kalu tanah cina dok braning stabok ame..nakut pahit ngan cina tapi kalu ngan sama sediri ganah nok mapuh..base gila babi..pende nok jadi org melayu..ada tanoh,kerajaan ambik,kena turut..nok kerah dok buleh kerajaan ada kuasa veto..jadi nok tak boh terpaksa rela tanah diambik walaupun pampasan tak sbrape…mana ar kata umno bela melayu??

Baru ni kang nok raya…kalulah kerajaan ada sikit timbang rase buleh ar anjok lepah raye baru ar rombok rumoh2 tu…ni dok,notih pung dok wei..pade 1.8.2010 mari ngan boza,polih…sapa kejut orang kapong wat gepok gitu…cap kapok ar orang2 kapong mula rombok umoh2 masing2 bab kerajaan warning kalu dok rombok gok sedangkan duit pampasang doh dibayor maka umoh2 akan boza sodok…alih2 bila doh semua umoh dirombok kerajaan dok wat pende satu agi lening..saje saje nok gepok orang kapong..kan jahat mainan tuu….

Kenangan Kuala Terengganu Era 70an

Posted in Pelbagai on 1 Oktober 2010 by hidayat


Aku ingat agi mase tahung 70an..dok macam lening..kapong ladang tian dulu tak dok agi jalan tar..jalan sultan seleman lening arh.Dulu kalu musim boh bulan 11-12,kapong ladang memang naik air sokmo..mase tu suka arr budok-budok boleh main air..tagak ikang ruan,puyu,sekila..ngail,tahan tauk,main rakit..keliling kapong dulu ada gretok bab air dok kering sokmo.Aku mase tu sekoloh rendoh darjoh 4-5..tengoh buahh agi..bestnya tanggok ikan sekila dalam paya yang penoh ngan pokok kiambang buting,keladi..ikan kalu dapat masuk dalam boto pah tu wat pelaga arh ngan kawang2.Hoh! base budok2 dok tau kaler..tau nok maing aje..

Dulu sipang 3 ala ke stadium kawasang gunbuk ( tanah berumput yang lembut bila jirek bab air ada bawoh dia)..situ ada padang luas boleh main bola gol kecik..huh beh giler! Ada gretok kayu panjang situ dari kapong ladang tian ke kapong paya bunga.Kalu ada lawan bola stadium tranung lawang..rama arrh petang2 orang lalu kot tu nok gi stadium.Dulu kalu lawang bola main kul 4.45 petang dok macam lening main malam.Aku ingat agi mase tranung lawang singapure orang wat pada rama sapa rapat tepi padang bola..pemain singapure mase tu samad alipitchay,qua kim song,syed muttalib..tranung..mat nong botok,dillah,haron jusoh,yahya jusoh..huh hebat seri 1-1 kalu dok silap.Tapi mase lawang negeri sembilan arrh paroh skali..sapa bakor bah negeri sembilan keh leferi berat sebeloh..tranung nok menang 7-0 baru boleh masuk separuh akhir tapi boleh 4 gol je..pende lagi ngamok arr penonton tamboh leferi pulok pawa..aku lepor gok batu ke bah tu..gilaa..mase tu aku tingkatan 1..hehe.
Dulu semangat tengok bola dok macam lening..tak dok rase kick kata orang.Tiap bulan dok mih majaloh dunia sukan..ingat dok? femeh arr mase tu.Malaysia pun kuat mase tu bola..ingat dok pesta bola merdeka?..Mokhtar dahari,james wong,hassan sani, abdullah ali,soh chin aun..oorr hebat mase tu..korea selatan musuh tradisi malaysia arr mase tu..acu lawang korea lening lama dia dok katok kita parakk gitu!! jepun,indonesia ,thailand ayam periek malaysia arr di kala itu.. ceh!! aku pong dok reti nok mikir bakpe malaysia jadi ayam mata dene lening..ke bab keh rasuah? doh bakpe negeri lain kohor naik kita kohor dok pa’ka? Amende nok jadi tau malaysia kita ning? Keh rasuoh ni pecah bol tahung brape aku dok ingat doh..hok rama kena gatung seumur idup tu..aripin osman,weekk( fadali jalil) dan lain2..nipu atah darat kering awok2 ning ingat ya main sunggoh padahal main sebab pitih! Gewong ungguh!!

 

Cerita bab bola ni dok soh kalu dok sabit piala dunia(world cup)..doh memang kaki bola main dok panda tara manapun dok kesoh arr.Piala dunia hok aku dok leh lupa ialah world cup 1982..aku mase tu form 5 koloh SS..brazil yang jadi pasukan pilihan jadi juara kesian diaa..kaloh ngan itali di suku akhir 3-2.Nyaknye brazil..pasukan hebat,skill gila2,mainan lawo dengan bintang2 sprti zico,socrates,falcao.eder..fuyoo mase brazil lwn russia..socrates,eder score gol2 cantik2..memang kelah habihh..tapi aku respek zico..semua hantaran berpunca dari dia..brazil temung itali suku akhir..perlawanan klasik..paolo rossi bahang hatrick..mapuh brazil.Jerman temung peranchis di separoh akhir..hebat hebat..peranchis dahului 3-1 tapi dekat nok tamat jerman bahang 2 gol..jadi 3-3..penalti..jerman menang!..jumpe itali di final..



Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: