Kenangan Kuala Terengganu Era 70an



Aku ingat agi mase tahung 70an..dok macam lening..kapong ladang tian dulu tak dok agi jalan tar..jalan sultan seleman lening arh.Dulu kalu musim boh bulan 11-12,kapong ladang memang naik air sokmo..mase tu suka arr budok-budok boleh main air..tagak ikang ruan,puyu,sekila..ngail,tahan tauk,main rakit..keliling kapong dulu ada gretok bab air dok kering sokmo.Aku mase tu sekoloh rendoh darjoh 4-5..tengoh buahh agi..bestnya tanggok ikan sekila dalam paya yang penoh ngan pokok kiambang buting,keladi..ikan kalu dapat masuk dalam boto pah tu wat pelaga arh ngan kawang2.Hoh! base budok2 dok tau kaler..tau nok maing aje..

Dulu sipang 3 ala ke stadium kawasang gunbuk ( tanah berumput yang lembut bila jirek bab air ada bawoh dia)..situ ada padang luas boleh main bola gol kecik..huh beh giler! Ada gretok kayu panjang situ dari kapong ladang tian ke kapong paya bunga.Kalu ada lawan bola stadium tranung lawang..rama arrh petang2 orang lalu kot tu nok gi stadium.Dulu kalu lawang bola main kul 4.45 petang dok macam lening main malam.Aku ingat agi mase tranung lawang singapure orang wat pada rama sapa rapat tepi padang bola..pemain singapure mase tu samad alipitchay,qua kim song,syed muttalib..tranung..mat nong botok,dillah,haron jusoh,yahya jusoh..huh hebat seri 1-1 kalu dok silap.Tapi mase lawang negeri sembilan arrh paroh skali..sapa bakor bah negeri sembilan keh leferi berat sebeloh..tranung nok menang 7-0 baru boleh masuk separuh akhir tapi boleh 4 gol je..pende lagi ngamok arr penonton tamboh leferi pulok pawa..aku lepor gok batu ke bah tu..gilaa..mase tu aku tingkatan 1..hehe.
Dulu semangat tengok bola dok macam lening..tak dok rase kick kata orang.Tiap bulan dok mih majaloh dunia sukan..ingat dok? femeh arr mase tu.Malaysia pun kuat mase tu bola..ingat dok pesta bola merdeka?..Mokhtar dahari,james wong,hassan sani, abdullah ali,soh chin aun..oorr hebat mase tu..korea selatan musuh tradisi malaysia arr mase tu..acu lawang korea lening lama dia dok katok kita parakk gitu!! jepun,indonesia ,thailand ayam periek malaysia arr di kala itu.. ceh!! aku pong dok reti nok mikir bakpe malaysia jadi ayam mata dene lening..ke bab keh rasuah? doh bakpe negeri lain kohor naik kita kohor dok pa’ka? Amende nok jadi tau malaysia kita ning? Keh rasuoh ni pecah bol tahung brape aku dok ingat doh..hok rama kena gatung seumur idup tu..aripin osman,weekk( fadali jalil) dan lain2..nipu atah darat kering awok2 ning ingat ya main sunggoh padahal main sebab pitih! Gewong ungguh!!

 

Cerita bab bola ni dok soh kalu dok sabit piala dunia(world cup)..doh memang kaki bola main dok panda tara manapun dok kesoh arr.Piala dunia hok aku dok leh lupa ialah world cup 1982..aku mase tu form 5 koloh SS..brazil yang jadi pasukan pilihan jadi juara kesian diaa..kaloh ngan itali di suku akhir 3-2.Nyaknye brazil..pasukan hebat,skill gila2,mainan lawo dengan bintang2 sprti zico,socrates,falcao.eder..fuyoo mase brazil lwn russia..socrates,eder score gol2 cantik2..memang kelah habihh..tapi aku respek zico..semua hantaran berpunca dari dia..brazil temung itali suku akhir..perlawanan klasik..paolo rossi bahang hatrick..mapuh brazil.Jerman temung peranchis di separoh akhir..hebat hebat..peranchis dahului 3-1 tapi dekat nok tamat jerman bahang 2 gol..jadi 3-3..penalti..jerman menang!..jumpe itali di final..



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: